Köpvillkor och allmänna villkor

Betalningsmetoder, priser och sortiment

Alla priser är inklusive moms (om inget annat anges) och anges i svenska kronor. Priser och eventuella kampanjer gäller enbart i vår webbutik www.macforum.se om ej annat anges. Våra fysiska butiker kan ha annan prissättning.

För privatpersoner sker försäljning med kortbetalning, samt delbetalning eller faktura via vår partner Klarna. Observera att våra butiker fr.o.m. 1 september 2017 inte tar emot kontanter.

När du slutfört ditt köp i vår webbutik får du automatiskt en orderbekräftelse som bekräftar att vi mottagit din beställning. Orderbekräftelsen innebär inte att ett bindande avtal har ingåtts. Ett bindande avtal ingås först när ett leveransbesked skickas.

Innan leveransbesked har skickats förbehåller vi oss rätten att neka din beställning helt eller delvis, t ex pga slutförsäljning, felaktig information vid ordertillfället eller försök till bedrägeri.

Vi reserverar oss för variationer i uppskattad leveranstid, eventuella skrivfel i prissättning eller produktinformation på vår webbplats eller i tryckt material och förbehåller oss rätten att korrigera sådana fel i efterhand.

Kreditprövning Fakturakund 

Försäljning till företag kan även ske efter särskild kreditprövning mot företagsfaktura som förfaller till betalning 20 dagar från fakturadatum. Ett konto hos oss måste skapas för att kunna bli fakturakund. Vid fakturaköp tillämpas sedvanlig kreditprövning innan leverans. Vid ej godkänd kreditprövning gäller samma regler som för privatperson.

Försäljning till minderåriga

Macforum AB ingår ej avtal med minderåriga (under 18 år) utan målsmans godkännande. 

 

Betalning med Klarna

Betalning sker enkelt och tryggt med Klarna. Du behöver inte ha ett konto hos Klarna sedan tidigare för att kunna betala.

Slutför köpet direkt med de flesta kort som har Visa, Mastercard eller Amex symbol på, samt de svenska bankerna Swedbank, SEB, Nordea, Danske Bank, Handelsbanken, Länsförsäkringar, Skandiabanken och Sparbanken Syd. Klarna håller höga säkerhetskrav och för alla kortbetalningar används 3D-secure teknik. Ingen information om kortnummer eller liknande sparas hos Macforum AB. Betalningen sker säkert genom Klarna, där du fyller i dina kortuppgifter och genomför betalningen. Vi följer personuppgiftslagen.



Du kan också välja att betala inom 30 dagar med faktura eller att delbetala över 3-24 månader. Du behöver aldrig uppge dina kortuppgifter och betalar alltid efter att du fått hem dina varor. Om betalningen uteblir tillkommer en påminnelseavgift. Sker ingen betalning därefter kan fordran komma att överlämnas för inkassohantering där ytterligare kostnader kan tillkomma.

Du har även möjlighet att göra om din faktura till en delbetalning där du betalar per månad. Vid köptillfället görs en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Då kommer du få en kopia på kreditupplysningen per post. Personuppgifter hanteras i enlighet med gällande lagstiftning.

Fullständiga villkor för Klarna finns att läsa på klarna.se/villkor/

Fakturering för företag

Företag har möjlighet att, efter särskild kreditprövning, handla mot företagsfaktura som förfaller till betalning 20 dagar från fakturadatum. För att kunna handla på företagsfaktura behöver du ansöka om att bli fakturakund när du skapar ett konto på macforum.se. Alla kreditprövningar sker manuellt och kan ta upp till 3 dagar. Leveransadressen på fakturabeställningar måste stämma överens med företagets registrerade adress samt att behörig beställare på företaget står som kontaktperson och beställare.

Förändringar i pris och sortiment

Vi förbehåller oss rätten till att förändra priser och sortiment.

Erbjudanden och kampanjer

Våra erbjudanden finns i begränsat antal och gäller så länge lagret räcker.

Frakt och leverans Privat


Hos oss kan du välja mellan följande fraktsätt

Hämta ut dina varor i butik:

Du kan välja att hämta ut din beställning i någon av våra butiker. Välj vilken av våra butiker du vill hämta ifrån vid check-out ut i kassan, invänta sedan ett leveransbesked via sms eller mail som bekräftar att din beställning är redo att hämtas ut. Medtag ditt ordernummer och giltig legitimation. Om du vill att någon annan ska hämta dina varor går det bra att meddela oss i orderkommentaren direkt vid köp. Du kan också maila från samma mailadress som lagt beställningen till vår kundservice. Våra apple-experter i butik kan även hjälpa dig att ställa in dina nya Apple-produkter innan du lämnar butiken.



Leverans till brevlåda:


Varubrev kan endast väljas om din order inte överstiger 500 kr. Levererans sker i största möjliga mån till din brevlåda eller utanför din dörr. Beroende på paketets innehåll kan du behöva vara hemma och ta emot paketet. Notera att paketet även kan lämnas vid dörren eller brevlåda om det är för stort. Macforum har inte möjlighet att styra hur ett varubrev levereras (brevlåda, utanför dörren eller till utlämningsställe), det är en bedömning som görs av PostNord. Uthämtning sker utan ID-krav och sker normalt till närmsta tillgängliga utlämningsställe baserat på ditt postnummer. OBS! Vi ansvarar ej för stölder eller försvunna paket som PostNord valt att lämna utanför dörren. 
Fraktkostnad 39 kronor.

Leverans till ombud:

Leveranser med MyPack sker till valt ombud och lämnas ut mot legitimering och kollinummer. När din beställning har lämnat vårt lager får du ett SMS med ett spårningsnummer så att du kan följa din beställning. Fraktkostnad 59 kronor. Fri frakt vid beställning över 700 kronor.

Hemleverans:

Via PostNord kan ditt paket levereras hem till dig inom överenskommet tidsfönster, normalt vardagar klockan 08–21. Varan levereras till samma adress som du har angivit vid check-out. Du får ett meddelande via sms, mejl eller i PostNords app när ditt paket är på väg. Då kan du välja dag och tid för leverans till ditt hem, eller styra paketet till ditt postombud eller något av Postnords serviceställen om du vill hämta varan där. Paketet (försändelsen) kontrolleras och kvitteras av dig vid dörren. Fraktkostnad 129 kr.



Frakt och leverans Företag


Hos oss kan du välja mellan följande fraktsätt


Företagspaket:

Paketet levereras till företagets leveransadress på vardagar mellan kl. 08.00-16.00. PostNord levererar ut paketet oanmälda och skulle det inte finnas någon mottagare på plats kommer en avi att lämnas. Med hjälp av avin kan företaget hämta ut paketet på PostNords centrallager eller PostNords Åkeri.
Fraktkostnad 99 kr ex moms. (Gäller ej specifika avtalskunder). 



Bud:

Leverans med bud sker med Bring. Oftast cykel, ibland bil. Bud är för närvarande endast tillgängligt i Göteborg med omnejd. Zon 1 täcker centrala Göteborg. Zon 2 sträcker sig från Kungälv i norr, till Onsala i söder. Bud görs tillgängligt via matchning av postnummer och angiven leveransadress vid check-out i kassan.

Fraktkostnad Zon 1 (centrala Göteborg): 129 kr ex moms.
Fraktkostnad Zon 2 (från Kungälv i norr till Onsala i söder): 249 kr ex moms

Pall:

Särskilda villkor vid pallhantering. Vid leverans på EUR-pall debiteras ni en separat pallkostnad.



Vänligen observera att våra samarbetspartners kan ha avvikande leveransvillkor och använda sig av olika speditörer, till exempel PostNord, Schenker, DHL eller Bring. Du hittar mera information på respektive samarbetspartners egen webbsida.


Allmänna Fraktvillkor (Privat och Företag)


Leveranstider

Varorna skickas så snart som möjligt när de finns tillgängliga på vårt webblager. Vid orderläggning innan kl 14 hanteras din beställning samma dag. Leverans med Postnord sker normalt 1-3 dagar efter att varorna lämnat vårt lager. Leverans med bud sker samma dag vid orderläggning före kl 15 förutsatt att varorna finns i lager. Angiven leveranstid beräknas på arbetsdagar. På helger och röda dagar sker ingen orderhantering eller leverans.


Icke uthämtade paket

Paket som inte hämtas ut av beställaren debiteras med avgift på 249 kr inklusive moms för att täcka de hanteringskostnader som ett icke uthämtat paket medför. Ditt paket ligger normalt i 14-21 dagar hos postombudet innan det skickas tillbaka till vårt lager.


Delleveranser


Om du har beställt mer än en produkt kan det hända att du får produkterna i separata försändelser. Vi reserverar oss för att en vara kan ta slut. Om detta händer kontaktas du via vår kundtjänst och återbetalning sker omgående.

Sen eller skadad leverans

Om varan skadas eller kommer bort under transporten är säljaren ansvarig. Du som kund skall dokumentera och meddela Macforum kundservice så snart som möjligt om du hittat en skada, vi rekommenderar därför att du tar bort ytteremballage och inspekterar dina varor i anslutning till att du mottar dem. Meddelande om skada eller saknad leverans måste vara Macforum tillhanda utan dröjsmål, eller inom skälig tid om du varit förhindrad att påtala felet vid leverans.

Force Majeur

Skäligen oförutsedda händelser såsom krig, naturkatastrof, stridsåtgärder på arbetsmarknaden, myndighetsbeslut, uteblivna leveranser från underleverantörer samt likvärdiga händelser utanför Macforums kontroll, skall hänföras till force majeure. Detta innebär att Macforum tillåts en tillfällig fördröjning eller rätt att häva fullgörandet av sina avtalsförpliktelser beroende på förhindrets omfattning. 

Köpvillkor

Ångerrätt och returnerade varor

För privatkunder tillämpar Macforum AB distansköplagen samt konsumentköplagen. D v s för varor som beställts via webbplatsen eller postorder har kunden 14 dagars returrätt vid köp inom Sverige. Mellan 25 november till 24 december har vi förlängd returrätt t o m 14 januari nästkommande år. 

Vill du som konsument utöva ångerrätt måste du kontakta oss genom att skicka e-post till order@macforum.se för att få en returfraktsedel och ett giltigt returnummer. Syftet med returnumret är att underlätta identifiering och administrering av återköpet. Om du ångrar dig efter att du handlat och det inte är något fel på produkten får du själv betala returfrakten. Returavgiften är för närvarande 59 kr. Vid retur skall varan returneras till Macforum AB i originalförpackning. Returer bör lämpligen vara väl förpackade i ordentligt ytteremballage. Eventuella transportskador till följd av bristfällig förpackning debiteras dig som kund. Returer och byten kan även ske i någon av våra butiker utan kostnad. 

Är förpackningen bruten, vänligen observera att du vid återköp av datorer, surfplattor, klockor och mobiltelefoner kommer att debiteras en returavgift på 595 kr. Returavgiften täcker returfrakt och undersökningsavgift, då vi som säljare behöver säkerställa att varan inte tagit skada vid uppstart samt att vi behöver fabriksåterställa en uppstartad enhet. Observera att vi ej tar emot enheter som är kopplade till ett Apple-id via "Hitta" eller iCloud. Dessa enheter returnerar vi direkt tillbaka till dig och du debiteras för returfrakten. 

Vi förbehåller oss rätten att i vissa fall debitera en värdeminskning på upp till 25% i de fall varan är använd utöver den rätten du som köpare har att undersöka varans egenskaper och funktion. 

Ångerrätten gäller dock inte tjänster, presentkort, iTunes-kort eller programvara som aktiverats eller där förseglingen/plomberingen brutits. 

Återbetalning sker snarast eller senast inom 14 dagar från det att Macforum AB mottagit meddelandet om ångrat köp. Varan måste dock ha kommit åter till Macforum AB eller till dess att kunden lämnat bevis på att varan återsänts innan återbetalning kan ske.

För företagskunder gäller 14 dagars öppet köp i oöppnad förpackning, gäller dock ej datorer eller beställningsvaror. Om du är osäker på vad som är en beställningsvara, fråga alltid innan köpet. Vid alla returer enligt ovan återbetalas priset för varan.

Vid retur kan ett standardformulär gällande ångerätten användas, men detta är inget krav. Formuläret hittar du här.

Reklamationer

För att åberopa att vara är felaktig (ang. transportskada, se nedan) skall företagskund reklamera till Macforum AB omgående, dock senast 30 dagar från fakturadatum samt på visst sätt returnera varan. Konsument (privatperson) har under tre år från köptillfället rätt att reklamera fel inom skälig tid efter det att felet upptäcktes.

Företagskund skall ankomstkontrollera allt gods för att verifiera att vara är felfri. Inkommer reklamation efter 30 dagar förbehåller sig Macforum AB rätten att i förhållande till företagskund avgöra om felet skall avhjälpas. I förhållande till konsument (privatperson) avhjälper Macforum AB på egen bekostnad felet om det kan ske utan oskälig kostnad eller olägenhet för Macforum AB. I övrigt hänvisas till konsumentköplagens bestämmelser. Se även nedan angående ansvar för fel.

Vid reklamation skall kund kontakta Macforum AB:s kundtjänst på kundtjanst@macforum.se och uppge order- eller fakturanummer samt orsak till reklamationen för att få ett returnummer. Observera att erhållande av returnummer ej är att likställa med godkänd reklamation. Returnumret är för företagskunder giltigt under 14 dagar under vilken tid varan skall ha kommit Macforum AB till handa. Konsument (privatperson) bör använda den av Macforum AB utsända förbetalda fraktsedeln för retur av varan. Varan bör sändas in inom 14 dagar från mottagande av fraktsedel. Vid retur av varan skall uppgift om giltigt returnummer jämte en redogörelse av felet, företrädesvis en detaljerad sådan, medfölja varan. Saknas någon handling återsänds varan till kunden. Returer skall återsändas i originalförpackning samt väl förpackade i av posten godkänt emballage (exempelvis brun wellpapp-kartong). Eventuella transportskador till följd av bristfällig emballering debiteras kund. Macforum AB förbehåller sig rätt till produktkontroll av varan samt debitering av testavgift om 295 kr inklusive moms om varan ej skulle vara felaktig och reklamationen ej accepteras.

Synlig transportskada eller paket som saknas måste anmälas direkt till chaufför eller utlämningsplats vid mottagandet. Om skadan ej är synlig på yttre förpackning skall transportskada på ankomstdagen av leveransen anmälas till Posten och Macforum inom skälig tid.

Macforum lovar att vid eventuell tvist följa Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer. För detaljerad information om dina rättigheter som konsument hänvisar vi till www.konsumentverket.se. För att som konsument få hjälp med att lösa en tvist utanför domstol kan man kontakta Allmänna reklamationsnämnden (ARN) www.arn.se (Allmänna reklamationsnämnden, Box 174, 101 23 Stockholm) eller vända sig till EU-kommissionens hemsida som specialiserar sig på tvistlösning inom e-handeln: https://ec.europa.eu/odr

Garanti

Alla nya maskinvaruprodukter från Apple har ett års begränsad garanti för brister i material och arbete. Dessa garantivillkor finns i kartongen med Apple-maskinvaran. För mer info och villkor om garantin på maskinvaruprodukter från Apple, se Apples hemsida.

Garantin gäller endast för Apples maskinvaruprodukter (För fullständig garantispecifikation, se Apples hemsida). Den gäller inte för program, tjänster eller andra produkter. Eventuella garantier för program finns angivna i programlicensen.

För icke Apple-märkta produkter (inklusive icke Apple-märkta produkter som ingår i produktpaket eller kampanjer), ska alla garantianspråk göras i enlighet med villkoren i tillverkarens garanti som eventuellt följer med de köpta produkterna. Avseende existerande garantier från andra tillverkare skall garantianspråk först riktas antingen direkt till tillverkaren eller till Macforum via telefon, varvid vi kommer göra vårt bästa för att hjälpa dig som kund. Innan du lämnar in Apple-maskinvaran för garantiservice, ansvarar du för att säkerhetskopiera systemprogrammet, tillämpningsprogrammet och alla data samt att avaktivera alla lösenord. Du ansvarar själv för att installera om alla sådana program, data och lösenord. Vi ansvarar inte för dataförluster till följd av garantiservice.

Vid köp av AppleCare tillsammans med Mac-dator förlänger du garantin på produkten från ett till tre år. Denna ger dig även rätt till tre års telefonsupport direkt från Apple. För ytterligare information om AppleCare, se Apples hemsida. Vid köp av AppleCare+ för Apple Watch och Apple Watch Sport får du en försäkring som ger dig teknisk expertsupport per telefon och upp till två års extra hårdvaruskydd, inklusive skydd för upp till två fall av oavsiktliga skador. En självrisk på 589 respektive 679 kr tillkommer för varje skadetillfälle. Vid köp av AppleCare+ tillsammans med iPad, iPhone, iPod Touch får du en försäkring som ger dig teknisk expertsupport per telefon och hårdvaruskydd i upp till två år. Med AppleCare+ får du även reparations- eller utbytesservice för din iPhone, vilket omfattar upp till två fall av oavsiktliga skador (serviceavgift kan tillkomma) och batterier som har förlorat 50 procent eller mer av sin kapacitet att hålla elektrisk laddning jämfört med den ursprungliga specifikationen. Vid köp av begagnad produkt, såsom bruten förpackning eller Demo-exemplar, upprättas ett avtal mellan Macforum och konsument där eventuell åverkan specificeras. Det är köparens och Macforums ansvar att undersöka produkten tillsammans vid köpet, dess funktion, utseende och andra egenskaper. Macforum lämnar en Garanti på 2 år för begagnade produkter. Denna garanti innebär att Macforum har rätt att avhjälpa funktionsfel på produkten som inte upptäckts vid köpet och som inte har med produktens begagnade skick att göra. Macforum har inom ramen för denna garantiperiod rätten att nyttja återköp av produkten som sista utväg för att avhjälpa felet. Macforum är i ett sådant fall inte skyldigt att ersätta med annan likvärdig produkt, inte heller ersätta kunden för annat än priset för den begagnade produkten vid köptillfället.

Ansvar för fel

I förhållande till näringsidkare. Föreligger fel som Macforum AB ansvarar för, åtar sig Macforum AB att, efter eget val avhjälpa felet genom reparation eller omleverans eller återbetala köpeskillingen. Macforum AB äger rätt att hänvisa kund direkt till respektive tillverkare eller till av denne anvisad serviceverkstad för felets åtgärdande. Ytterligare rättigheter för kund kan följa av respektive tillverkares egna till slutkund riktade garantier. Reklamerar köparen inte inom ett år från det att han har tagit emot varan, förlorar han rätten att åberopa felet, om inte annat följer av en garanti eller liknande utfästelse. Macforum AB:s ansvar till följd av fel i vara är begränsat till vad som anges i dessa allmänna försäljningsvillkor. Macforum AB bär således inget direkt eller indirekt ansvar för t ex – men ej begränsat till – inkompatibilitet, leveransförseningar, skadebringande egenskaper i varorna, produktansvar, utebliven vinst, driftsavbrott, förlust av lagrad information, merarbete eller annan ekonomisk skada. Observera att support och felanmälan kan vara på engelska för vissa tillverkare, i vissa fall kan felanmälan endast ske via e-post eller hemsida.

I förhållande till konsument (privatperson). Vid försäljning till konsument (privatperson) gäller följande enligt konsumentköplagen. Macforum AB kan vid köp gjort av konsument avhjälpa felet eller företa omleverans om det kan ske utan oskälig kostnad eller olägenhet för Macforum AB. Macforum AB har vidare alltid rätt att på egen bekostnad avhjälpa felet eller företa omleverans. Under vissa förutsättningar har konsument möjlighet att erhålla ersättning för skada. I övrigt hänvisas till konsumentköplagens bestämmelser.

 

Utbildningsrabatt för lärare och student

Vi erbjuder 10% utbildningsrabatt på alla datorer från Apple samt tillhörande AppleCare. Berättigade kunder kan utnyttja sin utbildningsrabatt på en enhet vid ett tillfälle per år.

Utbildningsrabatten är tillgänglig för studenter på högskolenivå, studenter som antagits och tackat ja till universitet och högskola, samt lärare och rektorer på alla utbildningsnivåer.

Ta del av utbildningsrabatten i våra butiker eller e-handel genom att uppvisa en kopia av din studentlegitimation, antagningsbesked eller anställningsbevis med personnummer. Det måste tydligt framgå att studenten tackat ja till utbildningen. För att ta del av utbildningsrabatten i butik kräver vi att du bekräftar din identitet med giltig legitimation.

Villkor för utbildningsrabatten

Personer som är berättigade att handla med vår utbildningsrabatt är lärare, personal, studenter, elever och föräldrar enligt nedan:

Studenter över 17 år, inskrivna vid eller som antagits och tackat ja till en eftergymnasial utbildning (högre utbildningsinstitution) i Sverige.

Förälder som handlar till barn under 18, inskrivna vid eller som antagits och tackat ja till en eftergymnasial utbildning (högre utbildningsinstitution) i Sverige.

Lärare och rektorer över 18 år, anställda (100%) vid en offentlig eller privat utbildningsinstitution i Sverige.

Villkor Inbyte

Inbytesvärdet beror på enhetens skick, årsmodell och konfiguration. Inbyteserbjudande gäller vid köp av en ny iPhone, iPad, Mac eller Watch förutsatt att produkten finns till försäljning och att alla villkor uppfylls. Erbjudandet gäller endast i Sverige och du måste vara minst 18 år för att kunna byta in en produkt på macforum.se. Erbjudandet gäller inte alla enheter.

Du kan få mer information om inbyte av behöriga enheter på macforum.se/inbyte. Det kan förekomma restriktioner och begränsningar. En förutsättning för att du ska få betalt är att enheten du lämnar in stämmer med din beskrivning när värderingen gjordes. Macforum förbehåller sig rätten att efter eget godtycke begränsa värdet på en enhet eller neka att ta emot den.


I Macforums butiker: För att utnyttja erbjudandet måste du visa upp en giltig id-handling med foto. Värdet på din befintliga enhet kan dras av från beloppet när du köper nytt. Det är inte säkert att erbjudandet gäller i alla butiker. Kraven kan variera beroende på butik.


Du ansvarar själv för att ta bort all din data, inklusive konfidentiell och personlig information, från enheten innan du skickar in den. Varken Macforum eller vår godkända partner tar ansvar för förlorade filer eller data.

Hantering av personuppgifter

Integritetspolicy

Dina personuppgifter hanteras av oss i enlighet med GDPR. Du hittar mer information i vår integritetspolicy som finns att läsa här. Frågor om hanteringen av personuppgifter hänvisar vi till gdpr@macforum.se.

Marknadsföring

För att ge dig en så bra kundupplevelse som möjligt använder vi cookies och taggar på vår hemsida. När du surfar på macforum.se samtycker du till användningen av cookies och taggar. Vi förbehåller oss rätten att lagra data som förknippas med ditt köp och besök under en skälig tid. Om du inte vill ha marknadsföring via e-post ber vi dig klicka på länken om avregistrering i nästa utskick. Som kund kommer du fortsättningsvis få viktig information om dina tidigare köp. I vår integritetspolicy kan du läsa mer om hur vi använder cookies för att optimera tjänster, anpassa innehåll, skräddarsy och mäta vår marknadsföring och förbättra våra kunders upplevelser. Genom att fortsätta surfa på macforum.se godkänner du att cookies används i dessa syften.

Macforum är Sveriges ledande Apple-återförsäljare med butiker, auktoriserad service, utbildningar och företagslösningar.

Bli först med nyheterna:

FacebookInstagramYoutubeLinkedin
Visa
Mastercard
American Express
Klarna
Postnord
Bring

© 2022 Macforum AB, Alla rättigheter förbehålls